fredag 28. desember 2012

"In the Garden" ble til i et mørkerom







Av Nils-Petter Enstad








Han var en ivrig amatørfotograf, og hadde ordnet seg sitt eget mørkerom. Her samlet han alt utstyret han trengte for sin hobby, men han brukte også mørkerommet som en slags «hule», der han trakk seg tilbake for å lese, be eller meditere. En vårdag i 1912 hadde han gjort nettopp dette.


Han forteller selv at mens han satt slik, åpnet han Bibelen sin, og i lyset fra den blå pæra i mørkerommet leste han fortellingen i Johannes-evangeliets 20. kapittel. - Dette er mitt yndlingskapittel i Bibelen, og om det var tilfeldighet eller ledelse som gjorde at jeg leste dette akkurat denne dagen, er ikke godt å si, skrev han senere, redaktøren og sangforfatteren Charles Austin Miles (1868 – 1946).
Teksten i dette kapitlet handler om Jesu oppstandelse og den tomme graven, og det avsnittet Austin Miles leste akkurat denne dagen var om møtet mellom Maria Magdalena og den oppståtte Jesus. Og da han kom til verset der Maria kjenner Jesus igjen og utbryter «Rabbuni!», var det som hans blikk ble løftet bort fra boka og han så for seg møtet i hagen.

Syn
Han forteller at han først syntes han så disiplene Peter og Johannes som løp avgårde fra den tomme graven; de hadde fått beskjed fra en engel om at Herren var stått opp. Men Maria hadde kommet litt senere enn dem; hun så dem bare springe av gårde. Og når hun så inn i graven, var den tom. Hun trodde noen hadde stjålet Jesus, og begynte å gråte. Da hun merket at en mann nærmet seg, trodde hun først det var gartneren. Men da mannen sa navnet hennes, kjente hun ham igjen: «Rabbuni!»
- Jeg kom til meg selv og merket at jeg holdt hardt fast i Bibelen, skrev han senere. - Jeg syntes hver muskel i kroppen var spent, og jeg satte meg ned og skrev de tre versene på et par minutter. Samme kveld skrev jeg også musikken, har Charles Austin Miles selv fortalt. Sangen heter «In the garden», og er en av de mest populære og mest brukte gospesangene som er laget. Den er spilt inn av en lang rekke artister, blant dem både Jim Reeves, Elvis Presley og Johnny Cash – for å nevne «de tre store» innen countrygospel.

Farmasøyt og salmedikter

Charles Austin Miles var fra Lakehurst i New Jersey. Han var utdannet farmasøyt, men sluttet i dette faget da han var 24 år, samme år som han ga ut sin første gospelsang. Senere var han redaktør og direktør i det kristne forlaget Hall-Mack Publishers i 37 år. Han skrev en lang rekke kristne sanger, og sa selv at det var som forfatter av slike sanger han håpet å bli husket.
Noen av sangene hans er oversatt til norsk også, blant dem «If Jesus goes with me». I den norske versjonen heter det i omkvedet:
«Om Jesus går med meg, jeg går
hvor som helst.
En himmel det er
når Jesus er nær,
ja, hvor som helst».

Sangen blir ikke minst brukt i Frelsesarmeen, både som korsang og forsamlingssang.
En annen av sangene hans var «Look for me». Åge Samuelsen hadde omkvedet av denne sangen på sitt repertoar:
«Se så etter meg, for jeg er der
ja, jeg er der
hvor Jesus er...»

Sammenliknet med de to andre sangene som her er nevnt, er «In the garden» en langt mer meditiativ både når det gjelder tekst og melodi, og den er blant annet blitt brukt i begravelser.
Sangen ble kjent gjennom møteseriene til den amerikanske evangelisten Billy Sunday (1862 – 1935), som etter å ha gjort en karriere som profesjonell baseballspiller, brøt med denne da han ble omvendt, og begynte som predikant. I mange år var han en forkynner av verdensformat, på størrelse med navnebroren Billy Graham 40 år senere. I 1912, da sangen om møtet i hagen ble introdusert i hans møteserier, var han på høyden av sin betydning, og sangen spredte seg raskt. Den fikk en betydning som er blitt sammenliknet med den «The old rugged cross» fikk; en sang som ble skrevet omtrent samtidig.

Oppstandelsens hage
Mørkerommet der Austin Miles fikk inspirasjon til sangen, er av ett av hans barnebarn blitt beskrevet som «et kaldt, dystert og utett kjellerrom som ikke en gang hadde et vindu, langt mindre en utsikt mot noen hage». Når sangen heter «In the garden», er det ikke hvilken som helst hage forfatteren har hatt i tankene – heller ikke en hvilken som helst bibelsk hage. Getsemane-hagen kan saktens innby til tanker og meditasjon; det samme kan Edens hage, der Herren faktisk gikk omkring og snakket med menneskene, ifølge urhistorien i første mosebok. Men ut fra bakgrunnshistorien kan vi slå fast at det er oppstandelsens hage det synges om i denne teksten.
En annen kjent salme som tar utgangspunkt i møtet mellom Jesus og Maria Magdalena, er den norske påskesalmen «Å, salige stund uten like», som også er blitt spredd til mange land. Den ble skrevet av journalisten og forfatteren Johan Halmrast, og da den ble publisert første gang, hadde den tittelen «Maria Magdalenas jubel».
Austin Miles sang er oversatt til norsk av metodistpresten Yngvar Johansen (1892 - 1958), og sunget inn på plate, blant andre av Arne Aano. Den norske teksten heter «Jeg vandrer i skyggenes lund». Motivet med vandringen i oppstandelsens hage er nok ikke fullt ut ivaretatt i den norske oversettelsen, men sangen er mye brukt, ikke minst som solosang.



Jeg vandrer i skyggenes lund

Jeg vandrer i skyggenes lund
mens nattens dugg meg husvaler.
Da en stille røst bringer hjertet trøst,
det Jesus er som taler

KOR:
Å, han vandrer med meg han trøster meg
Og han hvisker ømt du er min.
Og den fryd jeg får når han med meg går
helt fyller sjel og sinn

Han kaller så kjærlig og mildt
sorg og uro flyr for hans stemme.
Og enhver som vil legger øret til
skal verdens toner glemme

Jeg ønsker å stanse hos ham
medens mørket om oss seg leirer.
Men han sier meg gå kun trygt din vei,
for deg min venn jeg seirer.


Bildetekst: Jim Reeves (1924-64) er en av mange artister som har spilt inn "In the Garden" på plate.

Ingen kommentarer: